Benzín v Česku zlevňuje, nafta zdražuje. Zdroj: Google Gemini
Děčín

Ústecký kraj - Zatímco benzin u čerpacích stanic v Česku v uplynulém týdnu dál mírně zlevnil, cena nafty jde opačným směrem. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy se za růstem cen dieselového paliva skrývají nejen sezónní faktory a marže čerpadlářů, ale především globální vývoj a varování před celosvětovým nedostatkem nafty.

Benzin klesá, nafta roste

Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 klesla podle dat o sedm haléřů na 34,28 Kč za litr. Nafta naopak mírně podražila – o čtyři haléře na průměrných 33,07 Kč za litr. A podle Kovandy se růst u nafty jen tak nezastaví.

„V příštím týdnu by měl benzin cenově stagnovat, nafta však zdraží, o 15 haléřů na litr,“ uvedl.

Nafta zdražuje výrazněji než ropa

Cenový vývoj nafty je podle Kovandy „na první pohled zarážející“. Upozorňuje, že zatímco ropa Brent v přepočtu do korun mezi 9. červnem a 9. červencem zdražila jen o 1,7 %, nafta u českých pump ve stejném období podražila o více než korunu na litr, tedy o 3,2 %.

Podle ekonoma za tím stojí nejen zvýšení marží obchodníků, ale i reakce na červnový izraelsko-íránský konflikt, který vyvolal dočasný růst cen ropy. Velkou roli ale sehrává i vývoj na velkoobchodním trhu.

„Na komoditní burze v Rotterdamu totiž motorová nafta zdražila v uvedeném období v přepočtu do korun hned o nějakých dvanáct procent,“ upozorňuje Kovanda.

Wall Street Journal: Hrozí globální nedostatek nafty

Situace s naftou se podle Kovandy stává vážnou nejen v Evropě. O jejím globálním nedostatku informoval i prestižní deník Wall Street Journal.

„Zatímco v případě ropy hrozí globální převis nabídky nad poptávkou, světové zásoby nafty jsou na mnohaletém minimu pro tuto část roku,“ shrnuje Kovanda.

Nafta se totiž nevyužívá jen pro pohon dieselových vozů, ale také jako palivo pro vytápění – takzvaná topná nafta nebo příbuzné topné oleje, kterými se vytápí zhruba desetina evropských domácností.

Evropa závislá na USA, výroba stagnuje

Dlouhodobým problémem je také odříznutí Evropy od ruských dodávek. Podle Kovandy je dnes starý kontinent závislý z jedné třetiny na dodávkách nafty z USA. Jenže ani tamní výrobci nejsou ochotní posílat naftu za každou cenu.

„V USA ovšem byly v zimě rafinační marže v případě nafty poměrně nízké, takže producenti její výrobu škrtili – evropští odběratelé si za ni tedy nyní musí připlatit,“ vysvětluje ekonom.

Západní sankce proti Rusku navíc připravily světový trh o značnou část dodávek těžké ropy, ze které se nafta vyrábí efektivněji než z lehkých druhů, jež se hodí spíše pro benzin.

Zdražení může pokračovat i kvůli vytápění

I když jsou nyní rafinační marže na naftu vyšší, kvůli létu se producenti podle Kovandy orientují hlavně na benzin. Naftu začnou ve větší míře vyrábět až s blížící se topnou sezónou. Jenže to může být pozdě.

„Což ovšem její stávající nedostatek zhoršuje a vede k obavám nejen z vysokých cen dieselového pohonu, ale právě i zimního vytápění,“ uzavírá Lukáš Kovanda.

Shrnutí

Zatímco český řidič se může radovat z levnějšího benzinu, u nafty panují oprávněné obavy. Nejde jen o marže čerpacích stanic, ale o hlubší problémy globálního trhu – a ty mohou dopadnout nejen na dopravu, ale i na evropské domácnosti během zimy.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru