Minibary Českých drah začaly prodávat pivní speciál. Výtěžek z jeho prodeje podpoří opravu legendární lokomotivy
Parní lokomotiva 365.024 z roku 1923. Foto: ČD
Zajímavosti

ČR/Lužná u Rakovníka - Pivní speciál Kryšpín, jehož koupí cestující přispějí na opravu legendární lokomotivy, to je novinka v minibarech Českých drah. Kromě minibarů je tento ležák pivovaru Proud k dostání v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka.

Parní lokomotivu 365.024 z roku 1923 čeká finální část renovace, díky které bude znovu zprovozněna. Podpořit opravu mohou železniční fanoušci i koupí jedenáctistupňového pivního speciálu Kryšpín pivovaru Proud. Ten je k dostání v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka a nově také minibarech Českých drah.
„Veškerý výtěžek půjde na opravu lokomotivy ‚pětašedesátky‘, která v letošním roce slaví 100 let od výroby. Lokomotivní řadu 365 navrhla skupina kolem konstruktéra Vojtěcha Kryšpína a ve 20. letech minulého století pomohla vyřešit nedostatek hnacích vozidel na rozsáhlé železniční síti tehdejší Československé republiky. Finální část renovace tohoto stroje probíhá v Lužné u Rakovníka. Ke zprovoznění lokomotivy je ještě potřeba opravit a doplnit rozvody páry a mazání, opláštit kotel, osadit všechny armatury a provést další dokončovací práce. Vše bychom chtěli zvládnout do konce letošního nebo nejpozději začátkem příštího roku. Finální zprovoznění lokomotivy bude realizováno ve spolupráci s kolegy z dílen z německého Meiningenu,“ popisuje Marek Plochý, ředitel ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.
Na železnici i v pivovaru měla pára svého času nezastupitelné místo. Ze železnice sice skoro zmizela, ale v pivovaru ohřívá varnu dodnes. Pivo Kryšpín z pivovaru Proud je tak poctou strojům, které jsou hezkou připomínkou zlatého věku páry.
„Tento jasně zlatý ležák s bohatou bílou pěnou přináší nezapomenutelný zážitek pro vaše chuťové pohárky. Jeho typická chmelová vůně se skládá z květinových a ovocných tónů, které dodává odrůda chmele Juno. Při prvním ochutnání vás oslní jeho výrazné aroma,“ dodává Lenka Straková, sládková pivovaru Proud.
Služba ČD Minibar je v současném jízdním řádu zajištěna ve 171 spojích, v dalších vlacích jsou umístěné také prodejní automaty s občerstvením. Jedná se o linky Západní expres, Krušnohor, Hradečan a Krakonoš v úseku Praha – Hradec Králové, Ostravan, Slovácký expres, Vysočina, Rožmberk, Svitava a Moravan.

Parní lokomotiva 365.024
Lokomotiva je prvním představitelem úspěšného tuzemského železničního strojírenství. Na žádost ČSD ji dodala První Českomoravská továrna na stroje v Praze. Jednalo se o první typ, který vycházel z návrhu skupiny pod vedením známého konstruktéra Vojtěcha Kryšpína. Od září do prosince 1921 dodal výrobce v první sérii dvacet kusů. Druhou sérii získaly ČSD od května do října 1923.
Lokomotiva, která prochází rekonstrukcí, byla přes 50 let odstavena na různých místech a vlivem povětrnostních podmínek chátrala. V roce 2018 byla odvezena na renovaci do dílen v Meiningenu v Německu, kde byl vyroben nový popelník, kompletně opraven pojezd lokomotivy včetně rozvodu, byl vyroben nový parní válec a instalován byl kotel. Následně byla převezena v roce 2022 zpět do Lužné u Rakovníka na dokončení opravy.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru